Köpvillkor



§1 ALLMÄNT 

Lars & Johanna drivs av Lyckodrömmar AB (Org nr 559491-4466). Samtliga priser på Lars & Johanna Online Store är inklusive 25% svensk moms. Vi reserverar oss för eventuella prisfel och prisjusteringar. Om Lars & Johanna upptäcker otillbörligt bruk av rabatter & kampanjer förbehåller vi oss rätten att justera detta. Observera att rabattkoder endast kan användas på varor med ordinarie pris. Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för få att beställa hos oss. Lars & Johanna reserverar sig för eventuella "tryckfel" samt färgavvikelser på produkter presenterade på Lars & Johanna Online Store. Vi arbetar för att våra foton skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten samt nogrann beskrivning av produkten. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla varor förblir Lars & Johanna egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda. Försök till bedrägerier polisanmäls. Lars & Johanna förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. 

Lyckodrömmar AB
Södra Fiskebäcksvägen 118 
42658 Västra Frölunda

§2 BESTÄLLNING & BEKRÄFTELSE     

1   Välj vara samt storlek & färg
     
2   Placera varan i din varukorg  (här kan du även ta bort och ändra vara)
     
3   Gå vidare till kassan och fyll i din rabattkod om du har någon
     
4   Välj fraktalternativ 
     
5   Här kan du även välja att bli prenumerant på nyhetsbrev
     
6   Välj betalsätt och godkänn våra samt Klarnas köpvillkor i kassan


Genom att du godkänner Lars & Johanna's köpvillkor samtidigt som du lägger din beställning uppstår ett bindande avtal mellan Lars & Johanna och dig som kund. I samband med att du lägger din beställning accepterar du att du blir betalningsskyldig motsvarande orderns totalbelopp. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till din registrerade e-postadress. Denna orderbekräftelse fungerar även som garantibevis efter fullt erlagd betalning. Lars & Johanna reserverar sig från avvikelse i leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för din order. Kan inte Lars & Johanna leverera enligt orderbekräftelse kommer du att kontaktas och ges möjlighet att justera eller annullera din order. Du kan göra din beställning på Lars & Johanna Online Store dygnet runt, varorna plockas normalt sett nästkommande helgfri vardag. Mer info hittar du i köpvillkoren. 

§3 BETALNING



Larsjohanna.com använder sig av Klarna Checkout för alla betalningar inom Sverige. För frågor som rör betalningar hänvisar vi till Klarnas kundtjänst på 08 - 120 120 10. Klarnas köpvillkor godkänner du i kassan när betalning erläggs. 

§4 LEVERANS 

Lars & Johanna skickar alla beställningar med PostNord. Normal utleverans från oss sker inom 1-2 arbetsdagar. Under reaperioder och dylikt har vi höga orderingångar och då kan utleveransen ta några dagar extra. Lars & Johanna står för transportrisken dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss. Vi arbetar med fasta fraktavgifter och debiterar endast en frakt per order. Vi ansvarar inte för PostNord's interna förseningar. Fraktavgiften beror på vilken summa du beställer för. Om Lars & Johanna inte kan leverera inom avtalad tid informeras du utan dröjsmål om anledningen till förseningen och vi avtalar en ny leveranstidpunkt. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet utan kostnad. På Lars & Johanna Online Store har du möjlighet att välja bland följande leveranssätt:

     

1.    Postpaket PostNord, 59 kr (Fri frakt när du handlar för mer än 499sek)
      

2.    Hämta i butik (inga avgifter) 

Postpaket– Hämta varorna på postens utlämningsställe 
När du väljer Postpaket skickar vi din beställning till det utlämningsstället närmast din leveransadress. Kostnaden för leveranssättet är 59 kr (Fri frakt vid köp över 499:-). Avisering sker via sms (mobilnummer fylls i innan du slutför ditt köp i kassan). Om mobilnummer inte anges aviseras beställningen via e-post eller brev. När vi packat varorna får du en leveransbekräftelse via e-post där du får information om din sändnings kolli-ID, vilket ger dig möjlighet att spåra godset på dhl.com. Giltig legitimation samt avin eller sms:et ska uppvisas vid uthämtning av försändelsen. Är paketet på något sätt skadat är det viktigt att du inte hämtar ut paketet utan meddelar personalen på ombudet att du vägrar hämta ut paketet på grund av skada, då skickas det tillbaka till oss. 

Ej uthämtade försändelser 
Lars & Johanna debiterar 250 kr för ej uthämtade paket för att täcka våra kostnader. Om du beställt en vara och ångrar dig efter att vi har skickat ut ditt paket måste du returnera paketet, om du inte skall bli debiterad 250 kr. Självklart får du tillbaka vad varan kostade dig, dock ej eventuella fraktavgifter. Mer info hittar du i köpevillkoren §5 Ångerrätt / retur. 

§5 ÅNGERRÄTT/RETUR



Lars & Johanna är inte nöjda förrän du som kund är nöjd. När du handlar på Lars & Johanna Online Store har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tar emot dina varor. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag. Returnerade varor skall vara oanvända och i originalförpackning samt eventuella hangtags skall bifogas. Om så inte är fallet kommer en värdeminskning på 100% av varans värde att dras av vid återbetalning.
Vid retur står du som kund själv för returkostnad och returen skall skickas till:

Lars & Johanna
Danska Vägen 89
416 59 Göteborg


Det går alltid bra att lämna tillbaka varor som är handlade på larsjohanna.se i vår fysiska butik.
Då slipper du kostnaden för returfrakt. 


Retur- & bytespolicy
 

Såhär gör du en retur:
1. Du kontaktar du oss via telefon, mail eller kontaktformuläret. 
2. Vi mailar dig en returfraktsedel som du kan använda för att skicka tillbaka paketet. 
3. Ordernumret du fick vid din beställning lägger du i det paket du ska skicka tillbaka, tillsammans med dina varor. 
4. Packa dina varor så som du fick dem från Lars & Johanna. 
5. Tejpa fast adressen samt returfraktsedeln (som vi skickat till dig på mail) på utsidan av paketet. 
6. Lämna in paketet hos ett PostNord ombud och begär kvittens. 
7. Vi kontaktar dig via email när vi har behandlat din retur. 
8. Vi återbetalar dig varuvärdet med avdrag för frakt- och returavgift.
Vid frågor, tveka inte på att kontakta oss via info@lars-johanna.se eller via kontaktformuläret i vår webbshop.

Såhär gör du ett byte:
(Observera att byte endast gäller byte mellan storlek eller färg)
1. Vid byte måste en ny beställning läggas på önskad vara och den gamla returneras. Har du använt en rabattkod vid 
det första köpet kommer denna rabatt överföras till din nya order i samband med 
att vi hanterar ditt byte. Observera att byte endast gäller byte mellan storlek eller färg. 
2. Du kontaktar du oss via telefon, mail eller kontaktformuläret. 
3. Ordernumret du fick vid din beställning lägger du i det paket du ska skicka tillbaka, tillsammans med dina varor. 
4. Packa dina varor så som du fick dem från Lars & Johanna. 
5. Tejpa fast adressen samt returfraktsedeln (som vi skickat till dig på mail) på utsidan av paketet. 
6. Lämna in paketet hos ett PostNord ombud och begär kvittens. 
7. Vi kontaktar dig via email när vi har behandlat ditt byte. 
Vid frågor, kontakta kundservice via info@lars-johanna.se eller via kontaktformuläret i vår webbshop.

Återbetalning/värdeminskning vid retur 
Återbetalning görs efter att varan har returnerats samt mottagits i sitt originalskick. Vid retur av produkter som inte är i originalskick dras en värdeminskning på upp till 100% av varans värde. Beloppet för varan förs normalt sett tillbaka till kundens konto inom ca 5-10 bankdagar. Eventuell fraktavgift dras från beloppet för varan.

§6 REKLAMATION

 

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället och det rör sig om ett produktionsfel. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss via mail, dock senast inom 60 dagar. Maila oss ditt ordernummer med en beskrivning av vad som är fel på varan och hur det uppkom till info@lars-johanna.se. Bifoga ett par bilder på produkten som visar hela produkten samt felet i detalj. När vi mottagit mailet kommer vi ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan och återkomma till dig om reklamationen är godkänd eller ej så snart som möjligt men inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottagit ditt mail. Samtliga reklamationer måste godkännas av Lars & Johanna innan de skickas tillbaka. 
Vid frågor, kontakta Kundservice via info@lars-johanna.se. Åtgärd vid reklamation är att vi i första hand lagar din vara alt. skickar dig en ersättningsvara. Om vi ej kan laga eller skicka en ny vara så kommer återbetalning att ske.

Återbetalning vid reklamation 
Återbetalning görs efter att varan har reklamerats samt mottagits och godkänts som reklamation av Lars & Johanna. Beloppet för varan samt eventuella fraktavgifter förs normalt sett tillbaka till kundens konto inom ca 5-10 bankdagar. 

§8 SÄKERHET

 

Säkra sidor 
De sidor där känslig information överförs, betalningar och personuppgifter är sk. säkra sidor. Du som kund kan kontrollera att den webbsida du besöker är säker i webbadressen. I vanliga fall börjar adresserna med http:// men om du befinner dig på en säker sida börjar de istället med https:// där "s" står för "secure". 

 Kortbetalningar och 3D Secure 3D Secure är en av VISA framtagen teknik för att verifiera att den som handlar med ditt kort på internet verkligen är du. Standarden används även av MasterCard. Tekniken innebär att när du använder ditt kort för att köpa varor eller tjänster på internet är det upp till din kortutgivare eller bank att identifiera dig. Identifikationen görs genom att du anger ett personligt lösenord eller kod vid köptillfället. Via krypterad kommunikation kontrolleras detta av kortföretaget via en speciell säkerhetsserver. Detta lösenord har du själv valt eller fått tilldelat av den bank som givit ut kortet. Fördelen för dig som konsument att använda en betaltjänst på internet som erbjuder 3D Secure innebär att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte. Du känner igen en 3D secure-säkrad betallösning genom "Verified by VISA" och "SecureCode". Observera att 3D Secure endast fungerar för dig som skaffat tjänsten via din bank. 

§9 FORCE MAJEURE

 

Lars & Johanna är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. Förbehållet i fråga om t ex konflikt på arbetsmarknaden och blockad gäller även om Lars & Johanna är föremål för eller själv vidtar sådan konfliktåtgärd. Lars & Johanna är inte heller skyldigt att i andra fall ersätta skada som uppkommer om Lars & Johanna varit normalt aktsamt. Lars & Johanna ansvarar inte i något fall för indirekt skada. I force majeure ingår även myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. 
 

§10 TVISTER
 
 

Tvist avseende dessa villkor skall avgöras enligt svensk lag, av svensk domstol.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.